۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
تعداد بازدید: ۸۷۴۲۳
نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز با حضور اعضا برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۳۸۲

 

...
 

به گزارش پایگاه خبری تحیلیلی خطوط، نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز با حضور اعضا برگزار شد. محمود نجفی عرب رئیس اتاق تهران در ابتدای جلسه و در اولین بخش صحبت های خود به موضوع اهمیت جا به جایی تعطیلات پایان هفته در کشور و هماهنگ شدن این تعطیلات با دیگر کشورها پرداخت و گفت:« در حال حاضر کمیسیون اجتماعی مجلسی طرحی را تهیه کرده است که طبق آن پیشنهاد شده 4 ساعت از میزان ساعت کاری در هفته کاهش پیدا کند و ساعت کار از 44 ساعت به 40 ساعت برسد که درباره این بحث خاصی وجود ندارد. علاوه براین طبق پیشنهاد نمایندگان این کمیسیون قرار است تعطیلات آخر هفته به صورت رسمی به دو روز افزایش پیدا کند. این موضوع البته قاعدتا هزینه هایی را به تولید و کسب و کارها به خصوص در بخش اضافه کاری، اضافه خواهد کرد، زیرا هم اکنون تعطیلی 5 شنبه ها توافقی است و در واقع تنها جمعه تعطیل رسمی محسوب می شود و دو روزه شدن تعطیلات هزینه های مازادی را برای واحدهای تولیدی و کسب و کارها ایجاد خواهد کرد که البته این هم خیلی مهم نیست. اما مهم ترین نکته درباره تعطیلات که باید تغییر کند و اصلاح شود؛ قطع ارتباط 4 روزه ما با دنیا است. همه کشورهای اسلامی تعطیلات آخر هفته خود را با توجه به روزهای تعطیل آخر هفته در دیگر کشورهای جهان جا به جا کرده اند. درخواست ما این هست که تعطیلات آخر هفته به جای پنج شنبه و جمعه حداقل مثل بسیاری از کشورهای اسلامی به جمعه و شنبه تغییر پیدا کند و این موضوع حداقل می تواند یک روز به ارتباط ما با کشورهای جهان و نهادهای بین المللی اضافه کند.»

رئیس اتاق تهران در ادامه صحبت های خود به موضوع بودجه 1403 پرداخت و گفت:« نمایندگان مجلس به دلیل اشکالات زیادی که در بودجه 1403 دیدند بودجه را برای اصلاح به دولت برگرداندند. از آن حایی که بخش زیادی از حوزه کسب و کار گره می خورد به بودجه مصوب سال پیش رو و به همین دلیل لازم است کمیسیون های تخصصی اتاق در فرصت بسیار کمی که وجود دارد روی کلیات بودجه که ارائه شده در جلساتشان بررسی هایی انجام دهند و اعلام نظر کنند تا با همراهی اتاق ایران جمع بندی روی موضوعات صورت گیرد و نکاتی که با فضای کسب و کار و بخش خصوصی مرتبط است به نمایندگان مجلس منتقل شود.»

محمود نجفی عرب در بخش دیگری از سخنرانی خود به موضوع انرژی در کشور اشاره کرد و گفت:« موضوع انرژی به یکی از معضلات جدی کشور بدل شده است؛ امروز بسیاری از عوارضی که ما در حوزه آلودگی های زیست محیطی شاهد هستیم و تاثیری که روی سلامت می گذارد به بحث مصرف انرژی باز می گردد. یکی از اندیشکده های جهانی محیط زیستی هم در گزارشی به این موضوع پرداخته و اعلام کرده است تلاش جهانی و برنامه کشورهای برای کاهش گازهای گلخانه ای و فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی منجر به کاهش درآمد 40 کشور نفت خیز از جمله ایران می شود و نوشته که 28 کشور نفت خیز تا سال 2040 ممکن است نیمی از درآمدشان را از دست بدهند.»

او در ادامه گفت:« آژانس بین المللی انرژی هم اعلام کرده کشورهای نفت خیز که در حال حاضر درآمد سالانه آن ها در مجموع 175 هزار میلیارد دلار است تا سال 2040 حدود 50 درصد درآمدشان کاهش پیدا خواهد کرد. به نظر این موسسه کشورهایی مانند ونزوئلا، قطر و کشورهای نفت خیز آفریقا مانند نیجریه، چاد، آنگولا با بالاترین درجه خطر مواجه هستند، کشورهای عربستان، جمهوری آذربایجان، امارات و الجزایر در درجه دوم خطر قرار گرفته اند، عراق، روسیه و لیبی در درجه سوم، ایران، نروژ و مکزیک در درجه چهارم و ترکمنستان، اوکراین و کلمبیا در درجه پنجم خطر قرار گرفته اند. البته اینکه ایران در این فهرست در درجه چهارم قرار گرفته است به خاطر تحریم های سال های گذشته است که باعث کاهش فروش نفت و درآمدهای نفتی کشورمان شده است و در غیر این صورت ما هم در ردیف های اول این تهدید قرار داشتیم. در واقع طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی از مجموع درآمد 175 هزار میلیارد دلاری کشورهای نفتی حدود 90 میلیارد دلار تا سال 2040 کاهش پیدا خواهد کرد و اینکه شاهدیم کشورهای عربی با سرعت زیادی در حال فروش نفت و تبدیل درآمدهای نفتی به دارایی های دیگر هستند به همین خاطر است. البته ما به دلیل تحریم های نفتی درحال از دست دادن این فرصت هستیم و خلاصه ممکن است روزی مشکل تحریم های نفتی کشور حل شود که دیگر فرصت چندانی برایمان باقی نمانده باشد تا درآمدهای نفتی را به سرمایه گذاری های بلند مدت به خصوص در حوزه انرژی های پاک تبدیل کنیم. به نظر کارشناسان این موسسه بازار نفت به اوج تقاضای خود رسیده و تقاضای جهانی نفت که سالی یکی دو درصد رشد داشت در سه، چهار سال گذشته بین صفر تا یک درصد رشد داشته است و تقاضا رو به کاهش است و در مقابل شاهد رشد سریع تقاضا برای منابع جایگزین به خصوص انرژی های پاک مانند خورشیدی، بادی و خودروهای برق و باطری هستیم که سالانه 20 درصد به ظرفیت آن ها اضافه می شود. در سال 2022 حدود 500 میلیارد دلار در انرژی های خورشیدی و بادی سرمایه گذاری شده است که از میزان کل سرمایه گذاری صورت گرفته در صنعت نفت جهان، بیشتر است.»

رئیس اتاق تهران در ادامه گفت:« در اولین روزهای کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی (کاپ 28) که اخیرا در دبی برگزار شد، بیش از 115 کشور جهان از جمله آمریکا با امضای میثاق نامه ای وعده دادند تا سال 2030 ظرفیت تولید انرژی از منابع تجدید پذیر را 3 برابر کنند. طبق گزارش های جهانی باد و خورشید در حال حاضر ارزان ترین منابع تولید انرژی در شبکه برق هستند و قیمت خودروهای برقی هم اکنون همتراز و در مواقعی حتی کمتر از خودروهایی با موتورهای درون سوز است، در نتیجه مهم ترین استدلال برای حمایت از تولید آن ها جدا از تولید کمتر گازهای گلخانه ای، صرفه اقتصادی است. رئیس صندوق پول هم در جریان کنفرانس کاپ 28 از کشورها خواست تا یارانه انرژی را کاهش دهند و به جای آن در پروژه های جلوگیری از گرمایش زمین سرمایه گذاری کنند. پیش از این بانک جهانی، آژانس بین المللی انرژی و دیگر نهادهای بین المللی هم از کشورها خواسته بودند تا یارانه انرژی را کاهش دهند تا جلوی مصرف بی رویه انرژی گرفته شود و تولید گازهای گلخانه ای کاهش پیدا کند.»

محمود نجفی عرب گفت:« طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی میزان یارانه پنهان انرژی در ایران بعد از روسیه بالاترین میزان در جهان و معادل 36 درصد کل جی دی پی کشور است. یعنی سال گذشته که جی دی پی کشور 407 میلیارد دلار بوده 36 درصد آن به پرداخت یارانه انرژی تخصیص پیدا کرده است. به گفته آژانس اختلاف قیمت حامل های انرژی عرضه شده در بازار داخل ایران با قیمت ها در بازار جهانی طی سال گذشته 127 میلیارد دلار بوده است، یعنی نزدیک 3 برابر بودجه جاری دولت که 52 میلیارد دلار آن یارانه پنهان نفت، 45 میلیارد دلار آن یارانه پنهان گاز و 30 میلیارد دلارش هم یارانه پنهان برق بوده است.»

رئیس اتاق تهران در ادامه گفت:« سال هاست که در اتاق تهران و دیگر اتاق های کشور درباره تعدیل نرخ انرژی و اصلاح تخصیص یارانه انرژی و ضرورت آن بحث می شود ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. اگر ما می خواهیم یارانه پرداخت کنیم و به دهک های کم برخوردار کمک کنیم، می شود یارانه را به روشی خاص منتقل کرد. آقای دکتر قالیباف هم در کنفرانس هفته گذشته که اتاق برای روز حمل و نقل برگزار کرد، اعلام کردند که ما روزانه 3.5 میلیون بشکه نفت مان را داریم دود می کنیم. این سازمان مدعی شده است که ایران در سال 2016 با عضویت در پیمان جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، متعهد شده بود که تا سال 2030 تولید گازهای گلخانه ای در کشور را حدود 4 درصد کاهش بدهد ولی ما نه تنها در طول سال 2016 تاکنون این موضوع را کاهش نداده ایم که روز به روز شاهد تولید بیشتر گازهای گلخانه ای در کشور هستیم.»

محمود نجفی عرب گفت:« اگر بحث یارانه پنهان انرژی را در کشورمان بتوانیم مدیریت کنیم، می توانیم بخش زیادی از منابع آزاد شده را در حوزه انرژی های پاک سرمایه گذاری کنیم و بخش از آن را هم به عنوان یارانه به دهک های آسیب پذیر جامعه اختصاص دهیم. در کنار همه این ها مصرف انرژی در کشور هم عادلانه خواهد شد و از مصرف بی رویه و اصراف گونه جلوگیری می شود؛ این اتفاق حتما به کاهش آلودگی هوا هم کمک خواهد کرد و می توانیم در شهرهایمان نفس راحتی بکشیم.»

رئیس اتاق تهران در پایان صحبت هایش به موضوع اهمیت شفافیت اشاره کرد و گفت:« ما در گذشته شاهد اقدامات جدی اتاق تهران در راستای شفافیت بودیم و در این دوره هم این موضوع از همان ابتدا مورد تاکید اعضا هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تهران بوده است و کارهای مختلفی هم در این حوزه انجام شده و انشالا اتاق بتواند به عنوان الگو در این زمینه پیش قدم باشد.»   

برچسب ها: اتاق بازرگانی تهران انرژی یارانه پنهان تعطیلات #محمود نجفی عرب
ارسال نظر
آخرین اخبار